Så var det slut med VFU:n. Det kändes lite sorgligt att krama om Lisa en sista gång. Vi har haft det väldigt kul ihop. Eftersom jag vikarierar för Lisa på onsdagsförmiddagarna och deras arbete inte är klart så kommer jag fortsätta vicka fram till jul och ett par veckor efter jul. Passade ju utmärkt att det var just onsdag förmiddag.
Lisa har bara små grupper i år. Lektionspassen är väldigt långa, ofta 2,5-3 timmar. Det har gjort att det har varit en väldigt lugn och trevlig tid. Eleverna har arbetat på med sina uppgifter, suttit runt ett bord eller i smågrupper och småpratat samtidigt som de har arbetat. Under flera av passen har Lisa och jag suttit och arbetat tillsammans med eleverna. I ES1:ornas grundkurs har de gjort en bok av allt de lärt sig i färglära och teckning under hösten. Under tiden gjorde Lisa en egen likadan bok själv och jag gjorde flera av uppgifterna även om jag inte hann göra en hel bok. Det har verligen varit mysigt. I grundskolan är förutsättningarna inte riktigt likadana. Nån gång ibland har det hänt att jag har kunnat göra det eleverna gör parallellt med att de gör det själva men annars hinner i alla fall jag sällan det. Det är mest att kämpa för att hinna runt, hinna se alla så gott det går och många gånger i bilden att vara den som ser till att allt material finns, att skrivaren fungerar och att penslarna blir tvättade. Den stora skillnaden här på gymnasiet är ju också att när man har estetelever så är de mycket mer motiverade och de har en massa kunnande med sig, så att mycket blir enkelt bara därför.
Det som jag har tyckt varit intressant med att vara på Nackademin har också varit att kurserna på gymnasiet blir väldigt tydligt kopplade till målen. Jag tycker att lärarna arbetade bra med målen. Det var tydligt vad varje kurs skulle innehålla, vilka mål som skulle uppnås och det har hela tiden varit utgångspunkten. På min skola tidigare har jag arbetat så i svenskan men jag har haft mycket svårare i bilden för våra lokala mål/kriterier har varit så otydliga och övergripande. Vi har haft med kriterierna på uppgiftsbeskrivningarna men för mig har den tydliga koppligen till målen inte varit riktigt så klar som den har blivit nu under VFU:n. Jag har läst en intressant artikel i boken Att bedöma eller döma om bedöming i bildämnet. Där utgår de från ett antal olika kriterier som delas in i produkt- och processkriterier. Det var väldigt intressant att läsa om hur man kan bedöma både resultatet och processen på ett tydligt sätt. Jag ska ta med artkeln till alla er andra om ni är intresserade.
Eftersom alla grupperna var mitt uppe i saker när jag kom till VFU:n, gjorde det att det mina lektionsupplägg fick vänta tills det andra var klart. Det var synd när det gäller uppgiften med utsmyckning av offentlig plats. Den hade jag gärna varit med mer på. Jag gillar uppgiften och det känns tråkigt att inte få vara med vidare. Samtidigt är det lätt så i skolan. Saker blir inte alltid som man tänkt sig, det inträffar hela tiden saker som inte fanns med från början och som man måste förhålla sig till. Man måste vara flexibel och kunna tänka om.
Jag har trivts så bra på gymnasiet att jag nu funderar på hur jag ska göra med mina studier framåt. Vad krävs det att jag gör för att få behörighet för gymnasiet - jag måste kolla det nu när jag kommer tillbaka till Konstfack. Det värsta är att jag måste plugga ännu mer svenska då och frågan är om jag orkar det. Det krävs så mycket poäng för att få gymnasiebehörighet i svenska. Jag gissar att jag då behöver mer litteraturhistoria och kanske språklära. Att läsa mer på Konstfack känns däremot bara kul. Jag ser fram emot att träffa er alla imorgon.
torsdag 4 december 2008
onsdag 3 december 2008
Storyboard i flasharbetet
Har precis avslutat förmiddagens arbete med estet3:orna i Flash. Idag skrev de storyboards över sitt arbete för att få koll på upplägget. En tjej kom idag för första gången så det var till att snabbt sätta in henne i arbetet. Hon bestämde sig för att göra sitt arbete utifrån art noveau och samlade idag bilder, konst, design och arkitektur. Först var hon lite skeptisk till uppgiften men sen när hon fick se mitt exempel på hur hon kunde använda Flash fick hon idéer och satte fart.
En tjej har valt att jämföra David LaChapelles bilder med äldre förlagor i konsten. Hon satte igång med att skriva och lägga in första bilderna i Flash. Så fort det går emot henne blir hon galen och hatar programmet och uppgiften. Sen i nästa sekund fixar hon det och är hur glad som helst. Vi kanske inte levde ut det lika tydligt men visst kan man känna igen sig.
Två av tjejerna är väldigt seriösa och har kommit långt i själva analysen. De börjar nog arbeta i Flash nästa gång.
Igår började vi med grundmålningen av elementskydden som de håller på med på designen. All sågning blev också klar. På torsdag borde de bli helt klara för att sättas ihop och sättas upp.
På eftermiddagen fortsatte estet2:orna med sina akrylmålningar. De flesta börjar nu bli klara. Nästa vecka ska det arbetet avslutas. Glömde kameran igår så jag kunde inte fotografera av deras bilder då men imorgon ska jag foto så mycket jag kan.
Förstod först nu för en stund sedan att vi ska visualisera vår praktik inför varandra. Har inte riktigt uppfattat det innan. Måste nog sitta imorgon kväll med det. Har inte riktigt någon uppfattning om hur jag ska göra. Ska det var klart till på fredag eller får vi någon tid då på Konstfack, tro?
En tjej har valt att jämföra David LaChapelles bilder med äldre förlagor i konsten. Hon satte igång med att skriva och lägga in första bilderna i Flash. Så fort det går emot henne blir hon galen och hatar programmet och uppgiften. Sen i nästa sekund fixar hon det och är hur glad som helst. Vi kanske inte levde ut det lika tydligt men visst kan man känna igen sig.
Två av tjejerna är väldigt seriösa och har kommit långt i själva analysen. De börjar nog arbeta i Flash nästa gång.
Igår började vi med grundmålningen av elementskydden som de håller på med på designen. All sågning blev också klar. På torsdag borde de bli helt klara för att sättas ihop och sättas upp.
På eftermiddagen fortsatte estet2:orna med sina akrylmålningar. De flesta börjar nu bli klara. Nästa vecka ska det arbetet avslutas. Glömde kameran igår så jag kunde inte fotografera av deras bilder då men imorgon ska jag foto så mycket jag kan.
Förstod först nu för en stund sedan att vi ska visualisera vår praktik inför varandra. Har inte riktigt uppfattat det innan. Måste nog sitta imorgon kväll med det. Har inte riktigt någon uppfattning om hur jag ska göra. Ska det var klart till på fredag eller får vi någon tid då på Konstfack, tro?
måndag 1 december 2008
Formge skulptur
På förmiddagen var jag med på en lektion i svenska med bygg 2:or. De arbetade med språksociologi -hur språket påverkas av kön, social bakgrund, uppväxtmiljö, arbete mm. Det var kul att vara med och se upplägget.
På eftermiddagen hade vi estet1:orna i form. De håller nu på och ska formge sin skulptur till en offentlig plats. En stor skulptur på Sergels Torg för att hylla Stockholm vinddrivna och udda existenser i blandat material. En hållplatsstolpe som ska prydas med eldsflammor och annat som slingrar upp längs stolpen. Ett svar på det stora vindruvsfatet vid Bofils båge (Södra station).
Eftersom jag inte kommer se skulpturerna färdiga får jag be Louise att skicka till mig efteråt. Det ska bli väldigt kul att se vad de gör av det. Alla gillar i alla fall uppgiften och har fått idéer och kommit igång. Det här gänget kommer jag verkligen att sakna de är så otroligt mysiga att jobba med.
På eftermiddagen hade vi estet1:orna i form. De håller nu på och ska formge sin skulptur till en offentlig plats. En stor skulptur på Sergels Torg för att hylla Stockholm vinddrivna och udda existenser i blandat material. En hållplatsstolpe som ska prydas med eldsflammor och annat som slingrar upp längs stolpen. Ett svar på det stora vindruvsfatet vid Bofils båge (Södra station).
Eftersom jag inte kommer se skulpturerna färdiga får jag be Louise att skicka till mig efteråt. Det ska bli väldigt kul att se vad de gör av det. Alla gillar i alla fall uppgiften och har fått idéer och kommit igång. Det här gänget kommer jag verkligen att sakna de är så otroligt mysiga att jobba med.
fredag 28 november 2008
Inte mycket gjort
Blev dålig igen på onsdagskvällen och har legat två dar till. Influsensa, gissar jag.
Så inte har det blivit mycket gjort den här veckan. Mest har jag legat och läst. Suttit och tecknat lite också när jag har orkat. Det får bli nya friska tag på måndag igen.
Har läst en mycket intressant artikel om bedömning i bildämnet ur boken Att bedöma eller döma som jag läser på svenskakursen. Jag ska ta med den - vore intressant att diskutera med er andra.
Har precis fått reda på att jag fått lärarlyft till våren. Det betyder betalt 80 % av lönen. En gudagåva - mycket tacksam för den.
Så inte har det blivit mycket gjort den här veckan. Mest har jag legat och läst. Suttit och tecknat lite också när jag har orkat. Det får bli nya friska tag på måndag igen.
Har läst en mycket intressant artikel om bedömning i bildämnet ur boken Att bedöma eller döma som jag läser på svenskakursen. Jag ska ta med den - vore intressant att diskutera med er andra.
Har precis fått reda på att jag fått lärarlyft till våren. Det betyder betalt 80 % av lönen. En gudagåva - mycket tacksam för den.
onsdag 26 november 2008
Samtal om konsthistoria
Pallrade mig iväg till Nackademin i morse. Psykologin var på studiebesök och hade snott en del av eleverna så jag hade tre tjejer idag. Förra veckan hade jag ju min genomgång av Flash inför att de ska göra sina bildspel. Idag pratade vi konsthistoria. De ska göra en bildanalys utifrån en konstnär, konstriktning eller ett tema. De tre tjejerna fastnade till slut för var sitt tema; helvetesbilder genom tiderna, hur kvinnokroppen skildras samt Adam, Eva och paradiset. Jag hade med ett antal böcker med om konsthistorian eller enskilda konstnärer. Sen sökte de också på nätet efter att jag gett dem ett antal namn från varje århundrade - bra träning för mig. De hittade och sparade ner det mesta av det bildmaterial som de behöver.
Därefter gick jag även kort igenom hur de skulle göra för att skriva ett bildmanus till bildspelet. Det måste vara klart innan de börjar sätta ihop arbetet i Flash, där är det svårt att ändra och flytta om.
Samtidigt har jag nu lärt mig hur man lägger till och tar bort bildrutor mitt i, hur man kopierar och flyttar i timeline. Mycket användbart när man kommit en bit.
Därefter gick jag även kort igenom hur de skulle göra för att skriva ett bildmanus till bildspelet. Det måste vara klart innan de börjar sätta ihop arbetet i Flash, där är det svårt att ändra och flytta om.
Samtidigt har jag nu lärt mig hur man lägger till och tar bort bildrutor mitt i, hur man kopierar och flyttar i timeline. Mycket användbart när man kommit en bit.
tisdag 25 november 2008
Väggmålningar tar form
I fredags fortsatte elevernas arbete med väggmålningarna. De representerar de olika inriktningarna som finns på Nackademin, estet, bygg, natur, samhälle - tyvärr får inte teknik någon för den gruppen fick inte ihop det. Lite synd förståss. Bilderna blir inte så långvariga för skolan lämnar lokalerna på Kvarnholmen till nästa höst.
Måndag och tisdag har jag varit hemma med feber och halsont. Jag hoppas och tror att jag kan gå imorgon eftersom jag har lektionen själv då med estet 3:orna. Jag kan åtminstone ta mig dit ha deras lektion och sen pallra mig hem.
Många av oss verkar ha varit risiga de sista veckorna. Det är väl årstiden. Det blir nya tag.
onsdag 19 november 2008
Flashintro
Puhh,
jag är helt slut efter två och en halv timmes flashintro. 6 tonårstjejer som inte provat på Flash innan och som undrar om det här ska ingå i bild och form. Dessutom kom några indrällande efterhand. Några djupa andetag och sedan var det bara att köra. Som tur var hade jag gjort min Flashmanual med skärmdumpar som de kunde använda. Jag visade först med kanon på tavlan och så gjorde de efter. Och så sprang jag förståss mellan deras datorer. Skönt att de inte var fler. "Men vad fan är det här för jävla program" och "Det måste vara fel på det här programmet, det bara funkar inte". Som tur var är det inte så länge sen jag var där själv så det är lätt att förstå hur de känner sig. Jag fick med mig den tjej som annars lätt kan sätta sig på tvären. Hon greppade snabbt vad som gällde och tog sig igenom hela häftet delvis på egen hand. Superskönt!
Nästa lektion ska de börja skriva ett storyboard för sitt bildspel och lägga upp hur de vill presentera sin bildanalys. Då är hälften av eleverna borta på ett studiebesök med psykologin. Det är som det är! Jag lär inte få så stor grupp i alla fall.
Nu är jag superhungrig - dags för lunch!
jag är helt slut efter två och en halv timmes flashintro. 6 tonårstjejer som inte provat på Flash innan och som undrar om det här ska ingå i bild och form. Dessutom kom några indrällande efterhand. Några djupa andetag och sedan var det bara att köra. Som tur var hade jag gjort min Flashmanual med skärmdumpar som de kunde använda. Jag visade först med kanon på tavlan och så gjorde de efter. Och så sprang jag förståss mellan deras datorer. Skönt att de inte var fler. "Men vad fan är det här för jävla program" och "Det måste vara fel på det här programmet, det bara funkar inte". Som tur var är det inte så länge sen jag var där själv så det är lätt att förstå hur de känner sig. Jag fick med mig den tjej som annars lätt kan sätta sig på tvären. Hon greppade snabbt vad som gällde och tog sig igenom hela häftet delvis på egen hand. Superskönt!
Nästa lektion ska de börja skriva ett storyboard för sitt bildspel och lägga upp hur de vill presentera sin bildanalys. Då är hälften av eleverna borta på ett studiebesök med psykologin. Det är som det är! Jag lär inte få så stor grupp i alla fall.
Nu är jag superhungrig - dags för lunch!
tisdag 18 november 2008
Igår var jag på möte på gymnasieintagningen för skolor med estetinriktning. Det var intressant att höra om hur intagningsproven går till. Nackademin och 5 skolor till gör en gemensam bedömning av alla bildsetetsökande till deras skolor. Proven lämnas in till en skola och så träffas lärare från alla skolor och tittar igenom och bedömmer. Bra tillfälle att träffas och att få samstämmighet och diskussion om bedömning.
Ska nu sätta mig och göra klart allt inför morgondagens lektion i Flash. Eftersom Lisa är sjukskriven på onsdagar framöver kommer jag att hålla i det själv, så det gäller att jag vet vad jag gör. De ska först få en introduktion i Flash med genomgång av några funktioner som de ska kunna använda sen. Därefter ska de göra ett bildspel i Flash utifrån två konstnärer och deras verk. De ska göra jämförelser, se på likheter/olikheter i form, stil och uttryck. Bildspelet ska tala för sig själv i bild och text. Vi får se hur det går. Ingen av eleverna har jobbat i Flash innan men jag hoppas att de tycker att det ska bli en kul kontrast.
Ska nu sätta mig och göra klart allt inför morgondagens lektion i Flash. Eftersom Lisa är sjukskriven på onsdagar framöver kommer jag att hålla i det själv, så det gäller att jag vet vad jag gör. De ska först få en introduktion i Flash med genomgång av några funktioner som de ska kunna använda sen. Därefter ska de göra ett bildspel i Flash utifrån två konstnärer och deras verk. De ska göra jämförelser, se på likheter/olikheter i form, stil och uttryck. Bildspelet ska tala för sig själv i bild och text. Vi får se hur det går. Ingen av eleverna har jobbat i Flash innan men jag hoppas att de tycker att det ska bli en kul kontrast.
fredag 14 november 2008
Konsttur till Kungsträdgårdens tunnelbanestation
Snart ska jag åka med estet1:orna till Kungsträdgårdens tunnelbanestation för att titta på konsten som finns där. Det är upptakten till deras arbete att göra en skulptur för en offentlig plats. De är ett litet gäng som är så positiva och intresserade. Jag har läst på om Ulrik Samuelsson som bl a blivit inspirerad av palatset Makalös när han utformade stationen.
Efteråt ska vi på visning på Gondolen. En elev på skolan har fått sitt bidrag nominerat till en designtävling under parollen "Stoppa minorna". Det ska bli modevisning med alla nominerade bidrag tryckta på T-shirts.
Efter det ska det bli väldigt skönt med helg.
Efteråt ska vi på visning på Gondolen. En elev på skolan har fått sitt bidrag nominerat till en designtävling under parollen "Stoppa minorna". Det ska bli modevisning med alla nominerade bidrag tryckta på T-shirts.
Efter det ska det bli väldigt skönt med helg.
onsdag 12 november 2008
Oljemålning och Flash
Igår var det fullt upp omän inte stressigt precis och utan tillgång till dator.
Designgänget ritade och sågade mönstret på elementskydden till matsalen. Det blev en hel del ritningsarbete och matte för att få allt att stämma.
Hela eftermiddagen hade 2:orna måleri. En underbar lektion där alla eleverna sitter och målar i lugn och ro går runt ibland till kompisarna och samtalar om varandras bilder. Lisa och jag hade inte så mycket att göra så vi målade själva, olja på duk. Verkligen supermysigt var det. Dricka lite te, vandra runt bland eleverna och samtala om deras bilder och så få måla lite själv. Kan man ha det bättre. Jag blir verkligen lockad av att arbeta på gymnasiet. Då måste jag bara läsa ännu en termin. Får se om det känns rimligt och möjligt.
Idag hade eleverna nationellt prov i svenska hela förmiddagen så jag satt i datasalen och arbetade med Flash och gjorde instruktioner till eleverna med hjälp av skärmdump. Jag ska ha ett arbete med estet3:orna fram till jul. Lisa går ner i tid 25 % så jag ska ha dem själv på onsdagsförmiddagarna. Efersom det fungerar med vårt schema se fortsätter jag även efter praktiken fram till jul.
Designgänget ritade och sågade mönstret på elementskydden till matsalen. Det blev en hel del ritningsarbete och matte för att få allt att stämma.
Hela eftermiddagen hade 2:orna måleri. En underbar lektion där alla eleverna sitter och målar i lugn och ro går runt ibland till kompisarna och samtalar om varandras bilder. Lisa och jag hade inte så mycket att göra så vi målade själva, olja på duk. Verkligen supermysigt var det. Dricka lite te, vandra runt bland eleverna och samtala om deras bilder och så få måla lite själv. Kan man ha det bättre. Jag blir verkligen lockad av att arbeta på gymnasiet. Då måste jag bara läsa ännu en termin. Får se om det känns rimligt och möjligt.
Idag hade eleverna nationellt prov i svenska hela förmiddagen så jag satt i datasalen och arbetade med Flash och gjorde instruktioner till eleverna med hjälp av skärmdump. Jag ska ha ett arbete med estet3:orna fram till jul. Lisa går ner i tid 25 % så jag ska ha dem själv på onsdagsförmiddagarna. Efersom det fungerar med vårt schema se fortsätter jag även efter praktiken fram till jul.
torsdag 6 november 2008
Jag kommer bli flashspecialist!
Har suttit nästan hela dagen och pysslat med flash för att kunna undervisa eleverna i det. Nu tycker jag att det är riktigt kul. Jag har lärt mig en massa nytt av multimedialäraren, Louise.
Idag var jag med henne på lektion när hon hade estet-3:or i multimedia. De gör en presentation av en vara, förening, företag eller liknande. Många av eleverna är väldigt duktiga och jag gick omkring och snappade upp allt jag bara kunde. Till min lycka hände det faktiskt också att jag kunde tillföra något litet och visa hur de kunde göra.
De har tre datasalar på skolan. Den vi var i idag var för helklass. 30 datorer som alla har CS3. Inte riktigt som på min skola. Det känns verkligen lyxigt.
Idag var jag med henne på lektion när hon hade estet-3:or i multimedia. De gör en presentation av en vara, förening, företag eller liknande. Många av eleverna är väldigt duktiga och jag gick omkring och snappade upp allt jag bara kunde. Till min lycka hände det faktiskt också att jag kunde tillföra något litet och visa hur de kunde göra.
De har tre datasalar på skolan. Den vi var i idag var för helklass. 30 datorer som alla har CS3. Inte riktigt som på min skola. Det känns verkligen lyxigt.
onsdag 5 november 2008
Frånvarande elever och utmaningar i Flash
Började morgonen med estet-3:ornas fördjupningskurs där de skulle redovisa sitt eget planerade arbete som pågått under längre tid. 3 av 9 elever dök upp varav en kunde redovisa. En annan tjej kunde men ville helst redovisa när det var fler närvarande. Den tredje tjejen var inte riktigt klar och ville redovisa nästa vecka. Egentligen har de bestämt på skolan att endast sjukfrånvaro är giltigt skäl för att få uppskov. Samtidigt blir det ett dilemma - ska Lisa underkänna alla utom en på kursen som är ett omfattande moment. Det är ett helt nytt fenomen för mig att eleverna har så nonchalant inställning till närvaron. De blir nu erbjudna ett tillfälle utanför lektionstid och de får själva ta ansvar för att redovisningen blir gjord då.
Ser ut som om jag kommer ha en del arbete i flash med eleverna. En av kollegerna som undervisar i multimedia blev väldigt intresserad av Höghuset och satte sig snabbt in i hur det fungerar. När jag träffade henne efter nästa lektion hade hon gjort en egen prototyp på höghus som ska innehålla elevernas seriestrippar. I morgon ska jag vara med henne på en lektion i flash.
Jag ska sedan vara med henne i arbetet med höghuset. Känner mig just nu osäker på vad jag kan tillföra men det blir nog bättre när vi sätter igång.
Nu har jag och Lisa även börjat planera ett arbete för estet-3:orna som de ska göra i flash. Där får jag ta hand om ansvaret för Lisa har inte jobbat alls i flash. Vi ska sätta oss först själva och göra uppgiften så att det känns hanterbart. Jag tror att upplägget blir en form av digitalt berättande i bildspelsform fast i flash. Att ställa sig själv i relation till en konstnär, ett verk och reflektera och skapa utifrån det mötet. Har inte tänkt klart.
Ser ut som om jag kommer ha en del arbete i flash med eleverna. En av kollegerna som undervisar i multimedia blev väldigt intresserad av Höghuset och satte sig snabbt in i hur det fungerar. När jag träffade henne efter nästa lektion hade hon gjort en egen prototyp på höghus som ska innehålla elevernas seriestrippar. I morgon ska jag vara med henne på en lektion i flash.
Jag ska sedan vara med henne i arbetet med höghuset. Känner mig just nu osäker på vad jag kan tillföra men det blir nog bättre när vi sätter igång.
Nu har jag och Lisa även börjat planera ett arbete för estet-3:orna som de ska göra i flash. Där får jag ta hand om ansvaret för Lisa har inte jobbat alls i flash. Vi ska sätta oss först själva och göra uppgiften så att det känns hanterbart. Jag tror att upplägget blir en form av digitalt berättande i bildspelsform fast i flash. Att ställa sig själv i relation till en konstnär, ett verk och reflektera och skapa utifrån det mötet. Har inte tänkt klart.
tisdag 4 november 2008
Dag 2
Har precis varit med en liten grupp designelever i röda villan. De har designat elementskydd till matsalen och höll nu på med att rita upp mönster och skära ut. Lätt stämning och sköna samtal.
En hel del elever som inte dyker upp på lektionerna. Vet av en kompis som är bildlärare på gymnasiet att det kan bli mycket jobb med IG-varningar i mitten på terminen pga omotiverade elever. Ska bli intressant att se hur det följs upp här på skolan. Jag ska idag vara med på några utvecklingssamtal - om det är okej för eleverna. Det ska också bli intressant. Jag har kollat lite kort på skolans IUP. De verkar ha en ganska enkel mall där alla fyller i ganska kort för varje ämne. Jag ska kolla närmare på vad det är de skriver i sina omdömen.
Just nu är Lisa på ledningsgruppsmöte. Det deltar inte jag i. Jag vet inte riktigt varför men det är samtidigt ganska skönt att slippa. Jag har deltagit på tillräckligt många på min skola.
Efter lunchen är det dags för akrylmåleri.
Ikväll ska jag diskutera bedömning av elevtexter på min svenskakurs. Intressant men det blir en lång dag.
En hel del elever som inte dyker upp på lektionerna. Vet av en kompis som är bildlärare på gymnasiet att det kan bli mycket jobb med IG-varningar i mitten på terminen pga omotiverade elever. Ska bli intressant att se hur det följs upp här på skolan. Jag ska idag vara med på några utvecklingssamtal - om det är okej för eleverna. Det ska också bli intressant. Jag har kollat lite kort på skolans IUP. De verkar ha en ganska enkel mall där alla fyller i ganska kort för varje ämne. Jag ska kolla närmare på vad det är de skriver i sina omdömen.
Just nu är Lisa på ledningsgruppsmöte. Det deltar inte jag i. Jag vet inte riktigt varför men det är samtidigt ganska skönt att slippa. Jag har deltagit på tillräckligt många på min skola.
Efter lunchen är det dags för akrylmåleri.
Ikväll ska jag diskutera bedömning av elevtexter på min svenskakurs. Intressant men det blir en lång dag.
måndag 3 november 2008
Första dagen!
Så var jag tillbaka i skolvärlden. Det känns tryggt, bra och framför allt roligt. Trevliga ungdomar, alla som jag mötte idag. De hälsar, frågar och snackar. Väldigt små grupper är det hela tiden också, det är jag inte så van vid från grundskolan.
Lisa som är min handledare har stor mage och ska ha barn i mitten av december. Jag hoppas att hon inte föder för tidigt utan går hela tiden ut. Själv födde jag mitt första barn en månad före utsatt tid, så man vet aldrig.
Bildundervisningen sker i en röd fristående villa med massor av rum och vrår. Det största rummet används som bildsal. Ett gammalt kök används för att blanda gips, tvätta penslar mm. Formgruppen vi hade på eftermiddagen hade gjort lerfigurer som de fick gjuta gipsformar av. De ska sedan göra flera leravgjutningar av formen. Det känns väldigt lyxigt att ha två timmars långa arbetspass med elevgrupperna. De hinner verkligen mycket på ett pass. Ingen stress att de inte ska hinna med om de bara är där och jobbar. Jag gissar att alla elever i alla grupper inte kommer vara lika ordentliga och ambitiösa som dagen 1:or.
Lisa som är min handledare har stor mage och ska ha barn i mitten av december. Jag hoppas att hon inte föder för tidigt utan går hela tiden ut. Själv födde jag mitt första barn en månad före utsatt tid, så man vet aldrig.
Bildundervisningen sker i en röd fristående villa med massor av rum och vrår. Det största rummet används som bildsal. Ett gammalt kök används för att blanda gips, tvätta penslar mm. Formgruppen vi hade på eftermiddagen hade gjort lerfigurer som de fick gjuta gipsformar av. De ska sedan göra flera leravgjutningar av formen. Det känns väldigt lyxigt att ha två timmars långa arbetspass med elevgrupperna. De hinner verkligen mycket på ett pass. Ingen stress att de inte ska hinna med om de bara är där och jobbar. Jag gissar att alla elever i alla grupper inte kommer vara lika ordentliga och ambitiösa som dagen 1:or.
måndag 27 oktober 2008
Om bildliga tankar
Så var den skapad!
Beslutsångesten satte igång direkt. Vad ska den heta? De första försöken var alla upptagna. När jag chansade på ett nytt fungerade det.
Helenas bildliga tankar... Ser ut som billiga tankar nu när jag ser det skrivet. Och vad är bildliga tankar egentligen? FAN, kan man ändra eller måste man göra som med hemsidan och börja om från början.
Nåja, den är i alla fall igång.
Beslutsångesten satte igång direkt. Vad ska den heta? De första försöken var alla upptagna. När jag chansade på ett nytt fungerade det.
Helenas bildliga tankar... Ser ut som billiga tankar nu när jag ser det skrivet. Och vad är bildliga tankar egentligen? FAN, kan man ändra eller måste man göra som med hemsidan och börja om från början.
Nåja, den är i alla fall igång.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)