Så var det slut med VFU:n. Det kändes lite sorgligt att krama om Lisa en sista gång. Vi har haft det väldigt kul ihop. Eftersom jag vikarierar för Lisa på onsdagsförmiddagarna och deras arbete inte är klart så kommer jag fortsätta vicka fram till jul och ett par veckor efter jul. Passade ju utmärkt att det var just onsdag förmiddag.
Lisa har bara små grupper i år. Lektionspassen är väldigt långa, ofta 2,5-3 timmar. Det har gjort att det har varit en väldigt lugn och trevlig tid. Eleverna har arbetat på med sina uppgifter, suttit runt ett bord eller i smågrupper och småpratat samtidigt som de har arbetat. Under flera av passen har Lisa och jag suttit och arbetat tillsammans med eleverna. I ES1:ornas grundkurs har de gjort en bok av allt de lärt sig i färglära och teckning under hösten. Under tiden gjorde Lisa en egen likadan bok själv och jag gjorde flera av uppgifterna även om jag inte hann göra en hel bok. Det har verligen varit mysigt. I grundskolan är förutsättningarna inte riktigt likadana. Nån gång ibland har det hänt att jag har kunnat göra det eleverna gör parallellt med att de gör det själva men annars hinner i alla fall jag sällan det. Det är mest att kämpa för att hinna runt, hinna se alla så gott det går och många gånger i bilden att vara den som ser till att allt material finns, att skrivaren fungerar och att penslarna blir tvättade. Den stora skillnaden här på gymnasiet är ju också att när man har estetelever så är de mycket mer motiverade och de har en massa kunnande med sig, så att mycket blir enkelt bara därför.
Det som jag har tyckt varit intressant med att vara på Nackademin har också varit att kurserna på gymnasiet blir väldigt tydligt kopplade till målen. Jag tycker att lärarna arbetade bra med målen. Det var tydligt vad varje kurs skulle innehålla, vilka mål som skulle uppnås och det har hela tiden varit utgångspunkten. På min skola tidigare har jag arbetat så i svenskan men jag har haft mycket svårare i bilden för våra lokala mål/kriterier har varit så otydliga och övergripande. Vi har haft med kriterierna på uppgiftsbeskrivningarna men för mig har den tydliga koppligen till målen inte varit riktigt så klar som den har blivit nu under VFU:n. Jag har läst en intressant artikel i boken Att bedöma eller döma om bedöming i bildämnet. Där utgår de från ett antal olika kriterier som delas in i produkt- och processkriterier. Det var väldigt intressant att läsa om hur man kan bedöma både resultatet och processen på ett tydligt sätt. Jag ska ta med artkeln till alla er andra om ni är intresserade.
Eftersom alla grupperna var mitt uppe i saker när jag kom till VFU:n, gjorde det att det mina lektionsupplägg fick vänta tills det andra var klart. Det var synd när det gäller uppgiften med utsmyckning av offentlig plats. Den hade jag gärna varit med mer på. Jag gillar uppgiften och det känns tråkigt att inte få vara med vidare. Samtidigt är det lätt så i skolan. Saker blir inte alltid som man tänkt sig, det inträffar hela tiden saker som inte fanns med från början och som man måste förhålla sig till. Man måste vara flexibel och kunna tänka om.
Jag har trivts så bra på gymnasiet att jag nu funderar på hur jag ska göra med mina studier framåt. Vad krävs det att jag gör för att få behörighet för gymnasiet - jag måste kolla det nu när jag kommer tillbaka till Konstfack. Det värsta är att jag måste plugga ännu mer svenska då och frågan är om jag orkar det. Det krävs så mycket poäng för att få gymnasiebehörighet i svenska. Jag gissar att jag då behöver mer litteraturhistoria och kanske språklära. Att läsa mer på Konstfack känns däremot bara kul. Jag ser fram emot att träffa er alla imorgon.
torsdag 4 december 2008
onsdag 3 december 2008
Storyboard i flasharbetet
Har precis avslutat förmiddagens arbete med estet3:orna i Flash. Idag skrev de storyboards över sitt arbete för att få koll på upplägget. En tjej kom idag för första gången så det var till att snabbt sätta in henne i arbetet. Hon bestämde sig för att göra sitt arbete utifrån art noveau och samlade idag bilder, konst, design och arkitektur. Först var hon lite skeptisk till uppgiften men sen när hon fick se mitt exempel på hur hon kunde använda Flash fick hon idéer och satte fart.
En tjej har valt att jämföra David LaChapelles bilder med äldre förlagor i konsten. Hon satte igång med att skriva och lägga in första bilderna i Flash. Så fort det går emot henne blir hon galen och hatar programmet och uppgiften. Sen i nästa sekund fixar hon det och är hur glad som helst. Vi kanske inte levde ut det lika tydligt men visst kan man känna igen sig.
Två av tjejerna är väldigt seriösa och har kommit långt i själva analysen. De börjar nog arbeta i Flash nästa gång.
Igår började vi med grundmålningen av elementskydden som de håller på med på designen. All sågning blev också klar. På torsdag borde de bli helt klara för att sättas ihop och sättas upp.
På eftermiddagen fortsatte estet2:orna med sina akrylmålningar. De flesta börjar nu bli klara. Nästa vecka ska det arbetet avslutas. Glömde kameran igår så jag kunde inte fotografera av deras bilder då men imorgon ska jag foto så mycket jag kan.
Förstod först nu för en stund sedan att vi ska visualisera vår praktik inför varandra. Har inte riktigt uppfattat det innan. Måste nog sitta imorgon kväll med det. Har inte riktigt någon uppfattning om hur jag ska göra. Ska det var klart till på fredag eller får vi någon tid då på Konstfack, tro?
En tjej har valt att jämföra David LaChapelles bilder med äldre förlagor i konsten. Hon satte igång med att skriva och lägga in första bilderna i Flash. Så fort det går emot henne blir hon galen och hatar programmet och uppgiften. Sen i nästa sekund fixar hon det och är hur glad som helst. Vi kanske inte levde ut det lika tydligt men visst kan man känna igen sig.
Två av tjejerna är väldigt seriösa och har kommit långt i själva analysen. De börjar nog arbeta i Flash nästa gång.
Igår började vi med grundmålningen av elementskydden som de håller på med på designen. All sågning blev också klar. På torsdag borde de bli helt klara för att sättas ihop och sättas upp.
På eftermiddagen fortsatte estet2:orna med sina akrylmålningar. De flesta börjar nu bli klara. Nästa vecka ska det arbetet avslutas. Glömde kameran igår så jag kunde inte fotografera av deras bilder då men imorgon ska jag foto så mycket jag kan.
Förstod först nu för en stund sedan att vi ska visualisera vår praktik inför varandra. Har inte riktigt uppfattat det innan. Måste nog sitta imorgon kväll med det. Har inte riktigt någon uppfattning om hur jag ska göra. Ska det var klart till på fredag eller får vi någon tid då på Konstfack, tro?
måndag 1 december 2008
Formge skulptur
På förmiddagen var jag med på en lektion i svenska med bygg 2:or. De arbetade med språksociologi -hur språket påverkas av kön, social bakgrund, uppväxtmiljö, arbete mm. Det var kul att vara med och se upplägget.
På eftermiddagen hade vi estet1:orna i form. De håller nu på och ska formge sin skulptur till en offentlig plats. En stor skulptur på Sergels Torg för att hylla Stockholm vinddrivna och udda existenser i blandat material. En hållplatsstolpe som ska prydas med eldsflammor och annat som slingrar upp längs stolpen. Ett svar på det stora vindruvsfatet vid Bofils båge (Södra station).
Eftersom jag inte kommer se skulpturerna färdiga får jag be Louise att skicka till mig efteråt. Det ska bli väldigt kul att se vad de gör av det. Alla gillar i alla fall uppgiften och har fått idéer och kommit igång. Det här gänget kommer jag verkligen att sakna de är så otroligt mysiga att jobba med.
På eftermiddagen hade vi estet1:orna i form. De håller nu på och ska formge sin skulptur till en offentlig plats. En stor skulptur på Sergels Torg för att hylla Stockholm vinddrivna och udda existenser i blandat material. En hållplatsstolpe som ska prydas med eldsflammor och annat som slingrar upp längs stolpen. Ett svar på det stora vindruvsfatet vid Bofils båge (Södra station).
Eftersom jag inte kommer se skulpturerna färdiga får jag be Louise att skicka till mig efteråt. Det ska bli väldigt kul att se vad de gör av det. Alla gillar i alla fall uppgiften och har fått idéer och kommit igång. Det här gänget kommer jag verkligen att sakna de är så otroligt mysiga att jobba med.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)