onsdag 5 november 2008

Frånvarande elever och utmaningar i Flash

Började morgonen med estet-3:ornas fördjupningskurs där de skulle redovisa sitt eget planerade arbete som pågått under längre tid. 3 av 9 elever dök upp varav en kunde redovisa. En annan tjej kunde men ville helst redovisa när det var fler närvarande. Den tredje tjejen var inte riktigt klar och ville redovisa nästa vecka. Egentligen har de bestämt på skolan att endast sjukfrånvaro är giltigt skäl för att få uppskov. Samtidigt blir det ett dilemma - ska Lisa underkänna alla utom en på kursen som är ett omfattande moment. Det är ett helt nytt fenomen för mig att eleverna har så nonchalant inställning till närvaron. De blir nu erbjudna ett tillfälle utanför lektionstid och de får själva ta ansvar för att redovisningen blir gjord då.

Ser ut som om jag kommer ha en del arbete i flash med eleverna. En av kollegerna som undervisar i multimedia blev väldigt intresserad av Höghuset och satte sig snabbt in i hur det fungerar. När jag träffade henne efter nästa lektion hade hon gjort en egen prototyp på höghus som ska innehålla elevernas seriestrippar. I morgon ska jag vara med henne på en lektion i flash.
Jag ska sedan vara med henne i arbetet med höghuset. Känner mig just nu osäker på vad jag kan tillföra men det blir nog bättre när vi sätter igång.

Nu har jag och Lisa även börjat planera ett arbete för estet-3:orna som de ska göra i flash. Där får jag ta hand om ansvaret för Lisa har inte jobbat alls i flash. Vi ska sätta oss först själva och göra uppgiften så att det känns hanterbart. Jag tror att upplägget blir en form av digitalt berättande i bildspelsform fast i flash. Att ställa sig själv i relation till en konstnär, ett verk och reflektera och skapa utifrån det mötet. Har inte tänkt klart.

1 kommentar:

Fröken Åland sa...

Det låter jätte intresant ditt lektionsupplägg i flash, skriv mer om det när det e färdig formulerat. Jag förstår att det måste kännas lite läskit att undervisa i flash, när vi precis lärt oss det, och då en liten del bara. Men du kommer att fixa det galant! du fixade ju greenscreen i final cut!