torsdag 4 december 2008

Sammanfattning av VFU:n

Så var det slut med VFU:n. Det kändes lite sorgligt att krama om Lisa en sista gång. Vi har haft det väldigt kul ihop. Eftersom jag vikarierar för Lisa på onsdagsförmiddagarna och deras arbete inte är klart så kommer jag fortsätta vicka fram till jul och ett par veckor efter jul. Passade ju utmärkt att det var just onsdag förmiddag.

Lisa har bara små grupper i år. Lektionspassen är väldigt långa, ofta 2,5-3 timmar. Det har gjort att det har varit en väldigt lugn och trevlig tid. Eleverna har arbetat på med sina uppgifter, suttit runt ett bord eller i smågrupper och småpratat samtidigt som de har arbetat. Under flera av passen har Lisa och jag suttit och arbetat tillsammans med eleverna. I ES1:ornas grundkurs har de gjort en bok av allt de lärt sig i färglära och teckning under hösten. Under tiden gjorde Lisa en egen likadan bok själv och jag gjorde flera av uppgifterna även om jag inte hann göra en hel bok. Det har verligen varit mysigt. I grundskolan är förutsättningarna inte riktigt likadana. Nån gång ibland har det hänt att jag har kunnat göra det eleverna gör parallellt med att de gör det själva men annars hinner i alla fall jag sällan det. Det är mest att kämpa för att hinna runt, hinna se alla så gott det går och många gånger i bilden att vara den som ser till att allt material finns, att skrivaren fungerar och att penslarna blir tvättade. Den stora skillnaden här på gymnasiet är ju också att när man har estetelever så är de mycket mer motiverade och de har en massa kunnande med sig, så att mycket blir enkelt bara därför.

Det som jag har tyckt varit intressant med att vara på Nackademin har också varit att kurserna på gymnasiet blir väldigt tydligt kopplade till målen. Jag tycker att lärarna arbetade bra med målen. Det var tydligt vad varje kurs skulle innehålla, vilka mål som skulle uppnås och det har hela tiden varit utgångspunkten. På min skola tidigare har jag arbetat så i svenskan men jag har haft mycket svårare i bilden för våra lokala mål/kriterier har varit så otydliga och övergripande. Vi har haft med kriterierna på uppgiftsbeskrivningarna men för mig har den tydliga koppligen till målen inte varit riktigt så klar som den har blivit nu under VFU:n. Jag har läst en intressant artikel i boken Att bedöma eller döma om bedöming i bildämnet. Där utgår de från ett antal olika kriterier som delas in i produkt- och processkriterier. Det var väldigt intressant att läsa om hur man kan bedöma både resultatet och processen på ett tydligt sätt. Jag ska ta med artkeln till alla er andra om ni är intresserade.

Eftersom alla grupperna var mitt uppe i saker när jag kom till VFU:n, gjorde det att det mina lektionsupplägg fick vänta tills det andra var klart. Det var synd när det gäller uppgiften med utsmyckning av offentlig plats. Den hade jag gärna varit med mer på. Jag gillar uppgiften och det känns tråkigt att inte få vara med vidare. Samtidigt är det lätt så i skolan. Saker blir inte alltid som man tänkt sig, det inträffar hela tiden saker som inte fanns med från början och som man måste förhålla sig till. Man måste vara flexibel och kunna tänka om.

Jag har trivts så bra på gymnasiet att jag nu funderar på hur jag ska göra med mina studier framåt. Vad krävs det att jag gör för att få behörighet för gymnasiet - jag måste kolla det nu när jag kommer tillbaka till Konstfack. Det värsta är att jag måste plugga ännu mer svenska då och frågan är om jag orkar det. Det krävs så mycket poäng för att få gymnasiebehörighet i svenska. Jag gissar att jag då behöver mer litteraturhistoria och kanske språklära. Att läsa mer på Konstfack känns däremot bara kul. Jag ser fram emot att träffa er alla imorgon.

1 kommentar:

Fröken Åland sa...

Hej Helena! innan jag glömmer det ska jag säga att den där artikeln borde du ta med till skolan -den verkar bra.
Det verkar som att du trivts bra och du verkar inte stött på så många problem. Det kanske du gjort men det framgår inte, något jag tror beror på att du tar saker väldigt lugnt! Det har jag märkt när jag arbetar med dig i skolan också att du är väldigt lugn och kan tänka om och tänka nytt! (flexibel var ordet jag sökte)Du har inte skrivit så mycket om särskilda elev möten, det saknade jag lite. Annars har din blogg vart fin att följa och väntar på att få se visualiseringen:) Fick en känsla av att du inte fått hålla i så jätte mycket egna lektionsupplägg -stämmer det? du arbetade i Flash vet jag och det ska du ha STOORT beröm för ! vilken grejj att kasta sig in i ! men jag är absolut inte förbluffad över att du gjorde det, du har en sån "jäklar anamma-det här lär jag mig, det vet jag" i dig. Du tar dig an utmaningar med positiv attityd.
jag tycker du är bäst! kram på dig